Monday 12 March 2012

Tips Hilangkan Bau Durian

Tip Hilangkan Bauan Durian Dalam Kereta


Pertanyaan yang diajukan...
ct_norul : nak tanyalah bro ni, mcmn nak hilangkan bau durian dalam kereta ek??? Ada petua tak?? Dah naik pening dah ni.. Masuk kereta kena bukak tingkap.. Kalo on aircond bau dia menusuk betul..
Jawapan Kami..
Seperti yang semua sedia maklum, musim durian telah pun kembali menusuk hidung kita semua sehingga sendawa di dalam kereta pun bau durian. eeuuuuwwww! jangan amalkan ye, tak baik untuk pernafasan orang sekeliling.
Ok balik pada Soalan ct_norul.... Bila dah dimasukkan durian dalam kereta tuh bau dia pastinya meninggalkan kesan yang mencengkam hidung..kembang kempis hidung menahan baunya...yang tak tahan tuh biler bau durian tuh melekat-lekat kat dalam kereta.. Pasti korang pening kalo naik kereta nanti....Wal hal durian dah kiter keluarkan semua tapi masih tak hilang bauannya..
_______________________________
Tip Hilangkan Bau Durian Dalam Kereta
_______________________________
Cara murah dan mudah untuk kita menghilangkan bau durian di dalam kereta adalah dengan mengikut petua orang tua-tua macam kat bawah ni...Korang boleh cuba dulu,tapi bau tu memang tak akan hilang dengan serta merta..
1) Cara ni mudah...Korang hanya perlu balutkan buah durian tu dengan daun seperti daun ubi kayu atau betik atau ape ape daun la yang kelebarannya boleh menutupi kelebaran buah durian tu..pasti bekesan hilang bau durian tu..
2) Kalau tak nak durian tu berbau letak lah separuh buah nenas yang telah di potong.. bau durian tu akan diserap oleh nenas tu.. cuba lah yerr...
3) Cuba letak daun pandan..terus hilang baunya..tapi bau pandan la plak kat dalam kereta nanti...
4) Letakkan beberapa keping roti dalam kereta tu, (tak kisahlah Gardenia ke, High5 atau roti seangkatan dengannya) tutup kesemua pintu dan tingkap, biarkan beberapa jam... insyallah.. bau durian akan hilang.
5) Letakkan beberapa ketulan kayu arang di kawasan yang berbau durian . Arang akan menyerap kesemua bau-bauan tersebut.
6) Serbuk kopi (tak kisah cap apa pun) juga boleh menyerap bauan tak sedap.. bungkus serbuk kopi dalam kain atau masukkan dalam bekas kemudian letak dalam kereta..
7) Letakkan semangkuk serbuk penaik (Baking Soda) di dalam kawasan yang berbau kurang enak ..Bau durian tu juga akan hilang diserap..
8) Letakkan bekas cuka di dalam kawasan yang berbau kurang enak. Cuka akan mengurangkan bauan durian yang kurang enak tersebut.
9) Atau masa bawa durian tu, Masukkan semua buah durian dalam bungkusan plastik bag dua tiga lapis kemudian ikat ketat-ketat sebelum letak dalam bonet kereta…Pastu buka semua tingkap kereta masa drive tu…jangan pasang air cond.. so, tak ada la kereta berbau sangat ...Biarkan udara memasuki kereta baru anda itu.

10) Kalau rasanya tak sanggup kereta bau durian. Lagi senang jangan letak durian dalam kereta... Kalau nak makan durian pun makan kat luar ajerrr.. jangan bawak balik...

No comments:

Post a Comment