Saturday 3 March 2012

TIP DAN PANDUAN MEMBELI KAMERA DIGITAL




Kualiti
Perkara yang penting dalam senarai semak anda sambil memilihkamera digital anda yang pertama ialah kamera digital yang berkualiti. Oleh kerana terdapat banyak pengeluar kamera digital di luar sana dengan masing-masing memperkenalkan kamera digital mereka, kita harus melihat kepada kamera berkualiti sebelum membuat keputusan muktamad.  Terdapat tiada peraturan yang ditetapkan dalam hal ini tetapi anda pasti harus membandingkan kamera  kualiti antara model yang berlainan yang ada sebelum membeli.
Kamera Aksesori
Semasa membeli kamera digital anda, jangan lupa tentang aksesori kamera yang anda pasti akan perlu untuk mengeksploitasi kamera anda. Aksesori kamera termasuk kad memori, kamera kit pembersihan, beg bawa kamera, tiga buah dan sebagainya. Banyak kali, aksesori ini datang dengan kotak kamera sebagai tawaran promosi atau sesuatu. Jadi pastikan anda memastikan anda terkini mengenai kemungkinan apa-apa aksesori kamera, anda boleh mendapatkan dengan pembelian kamera anda.
Megapixel
Mempunyai megapixel yang tinggi, bukan bermakna kamera digital anda itu bagus. Ini adalah anggapan saya sebelum ini
Pertama sekali, lebih tinggi megapixel tidak bermakna kamera anda adalah lebih baik. Jika saya mempunyai kamera SLR EOS  8 megapixel, ia mampu mengambil gambar-gambar yang jauh lebih hebat daripada 12 titik megapixel. Mengapa? Kerana ia semua bergantung kepada sensor yang di dalam kamera dan tidak kiraan megapixel.
Kiraan megapiksel perkara-perkara yang hanya dikira jika  anda merancang untuk mencetakan gambar anda. Jika anda adalah seorang jurugambar kasual yang menggunakan kamera untuk mengambil gambar dan melihat / memuat naik mereka pada komputer, 1 megapiksel hingga 4 adalah  cukup untuk anda. Megapixel sama sekali tidak menentukan kualiti gambar. Kiraan megapixel hanya boleh menentukan berapa besar, anda boleh mencetak gambar anda.
Zoom optik adalah Raja, Digital crap
Sering kali saya mendapati orang semakin keliru antara Zoom optik dan digital. Izinkan saya menjelaskan apa yang betul-betul dan apa yang membuat  yang berbeza. Zoom optikal adalah  sebenar  zoom kamera digital . Mereka adalah harta kanta kamera dan bukannya harta badan kamera. Dengan zoom optikal, motor di dalam kanta kamera sebenarnya bergerak masuk dan keluar untuk memberikan anda pembesaran yang diperlukan.
Digital zoom pula yang lain adalah fungsi yang tidak perlu kepada mana-mana pengguna kamera. Digital zoom harta kamera dan bukannya harta kanta kamera. Digital zoom  ia hanya memperluaskan pixels gambar yang anda lihat melalui panel LCD kamera anda. Ia sebenarnya tidak melakukan apa-apa zoom. Tetapi ia hanya membuat anda merasa bahawa anda lebih dekat kepada subjek. Tetapi anda mendapat kualiti gambar pixelated dan rendah jika anda menggunakan zoom digital semasa mengambil mereka.
Setelah membincang,  membeli kamera digital anda yang pertama, harus  menyemak berapa banyak Zoom Optikal menawarkan. Melupakan zoom digital. Seperti yang telah saya sebutkan, Zoom Optikal sebenarnya memerlukan tambahan motor tepat dalam kanta kamera yang memberi zoom optikal yang lebih tinggi adalah terikat di sisi undang-undang untuk menjadi lebih mahal. Pilihlah anda mengikut keperluan anda di sini.
Sensor CAMERA
Dalam era ini kamera digital, kaedah-kaedah  telah berubah. Filem foto sensitif  yang kekal, telah digantikan oleh sensor. Sensor juga bertindak sama seperti filem-filem foto sensitif (dan mereka adalah cahaya terlalu sensitif ) tetapi dengan kelebihan memberikan kita boleh guna semula bentuk filem cahaya sensitif.
Jadi  kesimpulan bahawa walaupun membeli kamera digital anda yang pertama, melakukan penyelidikan tentang sensor yang digunakan oleh syarikat-syarikat kamera yang berbeza dalam pembuatan jenis kamera , sebelum anda membeli.
Penjelasan terperinci sensor kamera adalah di luar artikel ini, tetapi jika anda ingin untuk melihat terperinci mengenai sensor kamera, jenis dan kualiti mereka, lihat maklumat lanjut.
Kesimpulan
Jadi, dalam artikel ini kita tidak hanya membincangkan perkara-perkara penting yang anda perlu  disimpan dalam fikiran anda sementara memburu kamera digital pertama tetapi kami juga menumpaskan beberapa kamera yang sangat biasa mitos digital dan salah faham.

No comments:

Post a Comment